Deca i strani jezici

« CLIL (Content Language Integrated Learning) metoda u ranoj nastavi nemačkog jezika | Main

Podsticanje dece na učenje stranog jezika
2016/12/28,11:29

Danas vlada opšte prihvaćeno mišljenje da svako dete u ranom uzrastu može da uči strane jezike bez problema, čak i više od dva u isto vreme. To možda i jeste tačno, ali ne važi za svu decu, osim ako nisu primorana na tako nešto u slučaju selidbe u drugu zemlju ili sl. Kao i za sve drugo postoji izvesna predispozicija i za učenje stranih jezika koja se u određenoj meri može stimulisati od strane roditelja i može detetu biti od pomoći.
 
U osnovi svega se zapravo nalazi koncentracija. Od nje zavisi kojom brzinom će dete učiti jezik i koliko pravilno će ga nakon toga koristiti. Kod mnoge dece danas se može prmetiti nedostatak ili neki vid poremećaja koncentracije. Razlozi mogu biti višestruki te ću navesti samo neke jer to nije primarna tema ovog bloga: preveliki uticaj agresivnih medija, preopterećenost svakodnevice u kojoj se sve svodi da na to da se što više stvari uradi za što kraće vreme, nedostatak vremena za slobodnu igru... Ukoliko je dete sposobno da se skoncentriše ono vrlo lako prima jezičke strukture u pravilnom obliku, tada dolazi do tzv. upijanja sadržaja sa časa. Zato je za roditelje dobro da podstiču koncentraciju deteta od najranijeg uzrasta kako bi stvorili dobru osnovu za učenje u opštem smislu. To mogu biti veoma jednostavne stvari kao n.pr. da mu kažete da obavi nekoliko stavri za redom bez ponavljanja. Dete u tom slučaju treba da se skoncentriše da zapamti te stvari i da ih tim redom obavi. Takođe možete detetu dati list sa kockicama i reći da svaku kockicu oboji drugom bojom. Zatim svakog dana povećavajte obim zadatka, krenuvši od trećine lista.
 
Koncentracija se odlično vežba i čitanjem priča i bajki. Ovo je prva aktivnost gde dete zapravo uči da sluša. Tražite od deteta da ponovi delove priče koje ste mu pročitali i budite dosledni u tome da ono taj zadatak obavi u celosti. Na ovaj način vežbate pamćenje ali i upotrebu maternjeg jezika. Mnoga istraživanja su dokazala da što bolje dete govori maternji jezik to će pravilnije naučiti i strani jezik.
 
I na kraju kada se odlučite da upišete dete na strani jezik zapitajte se da li ste vi dobar primer za to? Da li vi govorite neki strani jezik i da li je vaše dete čulo da ste nekada nešto izgovorili na tom jeziku? Deca sa jedne strane imaju potrebu da oponašaju roditelje a sa druge strane žele u svemu da vide neku svrhu. Zato, ako vas dete pita zbog čega treba da uči jezik podsetite ga na neku situaciju u kojoj ste se nalazili n.pr. za vreme nekog putovanja i pojasnite zbog čega je bilo važno u tom trenutku govoriti drugim jezikom. Veoma je važno da pokažete interesovanje za sve što dete uči pa i strani jezik. Pitajte ga da vam ispriča šta je naučilo ili da u nekoj konkretnoj situaciji upotrebi naučenu reč ili izraz. Nije važno da li vi govorite taj jezik koji dete uči, niti da li je dete nešto izgovorilo ispravno. Njemu je potrebna vaša podrška i odobravanje a to će podstaknuti dete da izgradi pozitivan stav prema stranom jeziku.
 
Ipak i pored svega ovoga postoje deca koja nerado odlaze na časove stranog jezika, koja imaju teškoće da ga savladaju ili jednostavno odbijaju. U tom slučaju, po mom mišljenju, ne treba insistirati i treba dati detetu vremena koliko mu je potrebno. Dobar motiv je najjača pokretačka sila koja se može javiti mnogo kasnije u životu i dati osobi potrebnu volju, koncentraciju i elan da savlada nešto što joj je možda bilo nemoguće ili teško u detinjstvu. 
 
 

Komentari

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS Powered by LifeType and blog.co.yu