Deca i strani jezici

| CLIL (Content Language Integrated Learning) metoda u ranoj nastavi nemačkog jezika »

Koncept "otvorene učionice" za učenje stranih jezika
2016/12/16,20:54
Generalna

Zašto blog na ovu temu?

Zbog sve veće potrebe i interesovanja za rano učenje stranih jezika i veoma lošeg stanja po pitanju metodologije, kadra i postizanja efektivnih rezultata.

Da je srpski školski sitem zreo za reformu poznato je i onima čiji to posa nije. Ali osvrnimo se ovom prilikom na nastavu stranih jezika, konkretno drugih jezika (a manje engleskog) koja nekako uvek ostane u senci polemike. Meni recimo uopšte nije jasno kako je bilo ko učenje stranih jezika mogao da svrsta u redovnu ranu školsku nastavu kada je svako i od vas verovatno jednom u životu na pitanje – "Koliko dugo učiš nemački, francuski, ruski...?", čuo odgovor – "4, 8 ili čak 10 godina ali ne znam ni da ga beknem". Ja bih rekla da tu u onda nešto debelo nije u redu. Čak i u privatnom sektoru, škole za strane jezike postižu često nezadovoljavajuće rezultate, jer sve što možemo da nabrojimo od inovativnih metoda u poslednjih 5 do 10 godina kada je u pitanju rana nastava stranih jezika svodi se u glavnom na pesmice kombinovane sa pokretom, upotrebu medija kao što su slike, knjige i eventualno digitalne igrice, jednojezička nastava i crtanje i bojenje. Ipak sve ovo se praktikuje u jednoj učionici, svake nedelje, obično u isto vreme. Deci predškolskog i ranog školskog uzrasta (od 1. do 4. razreda), sve ovo brzo dosadi, često su nemirni i nisu ni posle 2,3 godine ovakvog učenja u stanju da upotrebe ono što su naučili tako što će zaista pričati na nekom stranom jeziku.

Sada bi neko rekao da je sve ovo prevaziđeno i da nam trebaju neke modernije metode. Moje mišljenje je da treba da se vratimo u nazad, back to the basics i da se zapitamo kako deca uopšte najbolje uče? Zapravo, kako deca uče maternji jezik. Kad su mala, deca u proces učenja uključuju ceo svoj sistem. Bolje rečeno, iskustva doživljavaju i dušom i telom.Kada dete učite da jede vi mu pokažete kako se to radi, dajete mu da uzme kašiku u ruku, pokazete kako da je prinese ustima i za to vreme izgovarate reči: kašika, tanjir, usta, otvori, pojedi. Koliko je puta potrebno da uradite tako nešto da bi dete to naučilo, svega 2 do 3 puta. Dete je nakon toga naučilo da jede i naučilo je istovremeno šta je od reči potrebno da se izrazi čin jedenja. Možda još ne zna da ih izgovori jer se govor nije formira, ali sigurno nikada više neće zaboraviti šta je kašika ili tanjir. Zato što je verbalni čin povezalo sa akcijom i sve to se duboko urezalo u njegovo iskustvo. Američki naučnik J.J. Asher odavno je prepoznao prednosti povezivanja jezika i pokreta i na osnovu nje kreirao tzv. TPR (Total Physical Response) metodu za učenje stranih jezika. Ovo nije posebna novina i većina nastavnika stranih jezika je upoznata sa ovom metodom. Ali koliko je zapravo primenjuju u nastavi pod velikim je znakom pitanja i da li su nam poznate sve moguće tehnike za primenu ove metode?

 

Ako je holistički sistem učenja koji uključuje sva čula, um i osećanja najefikasniji za decu u ranom uzrastu čak i za učenje stranih jezika, zapitajmo se koliko naša deca imaju prilike da uče na ovaj način. Sve više se govori o konceptu "otvorene učionice" ali da li je on primenjiv i za učenje stranih jezika. Ja smatram da i te kako jeste. Instruirana, statična nastava nije u skladu sa suštinom deteta koje je po prirodi radoznalo i zeli da bude istraživač od kad ustane dok uveče ponovo ne legne. Treba im dati priliku za to. Umesto što će namirnice gledati na slici i ponavljati za nastavnikom na stranom jeziku ili sa tim istim karticama igrati memorije (ove tehnike su korisne eventualno kod ponavljanja gradiva) zašto jednostavno ne napraviti kolač sa decom i naučiti ih kako da koriste sve te namirnice? Sve ovo se moze izvesti na stranom jeziku bez bojazni da deca neće razumeti ili shvatiti o čemu se radi. Radost učestvovanja u procesu kreiranja nečeg što mogu da pomirišu, osete i na kraju pojedu i okuse samo će produbiti njihov iskustveni dozivljaj u kome će nove reči veoma brzo, lako i nesvesno da prime  u svoj verbalni sistem bez ikakvog opterećenja.

Zašto onda ne probati nešto drugačije.... 

 https://www.youtube.com/watch?v=0zVi7slgS9c

Komentari

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS Powered by LifeType and blog.co.yu