« Koncept "otvorene učionice" za učenje stranih jezika | Main | Podsticanje dece na učenje stranog jezika »
Zamislite školicu nemačkog jezika u kojoj deca uče o aktuelnom godišnjem dobu u šetnji sa nastavnikom koji je izvorni govornik nemačkog i koji ima bogato pedagoško iskustvo u radu sa decom od najranijeg do srednjeg uzrasta. Jedan od časova se održava pored jezera ili u parku, dok deca na putu sakupljaju zanimljivosti koje će narednog časa pretvoriti u mala umetnička dela i na taj način zaokružiti temu. Zamislite školicu u kojoj se jezik uči usput, pored brojnih edukativnih i zanimljivih aktivnosti kao što je na primer eksperiment kako od vode nastaje led ili kako obojiti sneg u razne boje. Zvuči kao nestvarna bajka ali to je nastava jezika za decu u koju ja verujem. CLIL nastava je izvodljiva i kod ranog uzrasta samo je stručno vođenje ovde od presudnog značaja.
Prava kombinacija različitih tehnika je po meni ključ uspeha za učenje stranog jezika. Pravilan izgovor i struktura rečenice je nešto što moderne metode ostavljaju po strani i kažu "Ne ispravljajte decu, sami će da primete da su pogrešili". Da, ali ono što se pogrešno nauči kasnije se mnogo teže ispravi. Treba znati u kojoj meri, kroz pravilno ponavljanje i izgovaranje treba uticati na pravilno usvajanje jezika. Ovde su veoma korisne generativne jezičke vežbe u kojima se reči iste vrste menjaju kroz isti okvir i tako se vežba pravilna struktura rečenice ali i oblik reči. A okvir je zapravo jednostavna dečija pesmica kao n.pr. "10 malih gusara".
Ono što je deci uvek zanimljivo su sitni interkulturalni elementi koji se ubacuju u nastavu, posebno ako oni ne postoje u matičnoj kulturi. Moje najpozitivnije iskustvo je recimo sa Karnevalom koji se u mnogim zemljama Evrope održava tokom februara. Ovo je odlična prilika da se deca upoznaju sa temama: garderoba, kostimi, boje i maske. Kratki filmovi i snimci koji dočaravaju atmosferu određenog praznika u nekoj zemlji još više će produbiti doživljaj nastavne teme.
Jedan veoma važan faktor za pravilno usvajanje jezika je vreme. To se naročito odnosi na zahtevnije jezike kao što su nemački, francuski ili ruski. Današnji način života većine odraslih ljudi nije u skladu sa dečijom prirodom. Deci želimo da priuštimo toliko toga i često odjednom i očekujemo momentalne rezultate. Posledice toga su često roditelji nezadovoljni kvantitativnim postignućem deteta i strani jezik koji se u najboljem slučaju svodi na prepoznavanje i izgovaranje nepravilnih oblika reči. Istina je da deca brzo uče ali za pravilno usvajanje i upotrebu je potrebno vreme i stručno vođenje uz puno strpljenja. Nastavni planovi i programi su stoga preobimni i po meni treba da se svedu na manji broj tema koje će se obraditi i češće ponavljati na kreativniji način.
| « | Decembar 2016 | » | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | |||
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |